2010. június 12., szombat

Epres-rebarbarás tartlette, vanília fagylalttal

A rebarbara terjedelmes bokorrá növő évelő növény,levele mérgező, de a levél nyeléből süteményt és kompótot főzhetünk.
Ha piacon vásároljuk, figyeljünk arra, hogy friss legyen. Ennek ellenőrzéséhez körmünkkel vájjunk bele a rózsaszínes szárba, és ha nedvedzeni kezd, biztosak lehetünk benne, hogy friss rebarbarával van dolgunk.
Megtisztítása hasonlít a spárgáéhoz. Vágjuk le mindkét végét, és a vékonyan fejtsük le a külső héját. Ha nagyon szálkás lenne, érdemes azt a részt kihagyni a feldolgozásból.
Az eperrel és a gyömbérrel nagyon jól harmonizál!
Epres-Gyömbéres Rebarbara tortácska:
(25 db)
Tészta:- pate sucrée
liszt: 0,50
vaj: 0,30
porcukor: 0,19
őrölt mandula: 0,10
tojás: 0,10
só: 0,01
vanília fél rúd

Töltelék:
rebarbara: 1,50
eper: 0,30
barna cukor: 0,20
méz: 0,05
vaj: 0,05
gyömbér(friss): 0,01
citrom: 1 db

Gyors gyúrással linzer tésztát készítettem; a szoba hőmérsékletű vajat simára kevertem a porcukorral, a tojással, a vaníliával ( fél rúd kihúzott bele) és a sóval, majd gyors, határozott gyúrással belegyúrtam a lisztet és a finomra őrölt mandulát. - Nem szabad sokáig gyúrni, mert "leég" szétesik a tészta.- 1 óra hűtött pihentetés után 2-3 mm vastagra nyújtottam a tésztát, sima kerek kiszúróval szaggattam és kosárka formákba simítottam. - A formákat nem szükséges kivajazni, mivel a tészta elég zsíros.- 170°c-on világos zsemle színűre sütöttem.
Amíg a tészta sült, elkészítettem a tölteléket. A vajon karamellizáltam a barna cukrot, hozzáadtam az epret, a rebarbarát a mézet, a reszelt gyömbért és citromhéjat,és rácsavartam a citrom levét. A rebarbara nagyon gyorsan "szöttyed" (tapasztaltuk :-) ), szóval 2-3 perc alatt, nagy lángon gyorsan át kell melegíteni, amíg egy kis levet enged a rebarbara és az eper és felolvasztja a cukrot, aztán le kell hűteni.
Ha visszahűlt a kosárkákon szépen elrendezzük a tölteléket és 180°c-on készre sütjük (kb:8-10 perc). Kihülés után vanília fagyival és eper szelettel díszitjük.
Fagyi:
Tej 3,5 %: 1,-
Tejszín 30%: 0,10
Répacukor: 0,25
Dextróz: 0,02
Sovány tejpor: 0,02
Glükóz szirup: 0,02
Xantán: 0,004
Szentjánoskenyérmagliszt:0,006
Tojásságrája: 0,20
Vanília rúd: 2 db

A fagylalt alap elkészítéséhez a cukrokat összekeverjük a tejporral és a kötőanyagokkal, majd a glükózzal, a tojássárgájával, a kihúzott vaníliával és a levendula virággal egyetemben, belekeverjük a tej és tejszín keverékbe és 70°c-ig hevítjük, ezen a hőmérsékleten tartjuk 10 percig (pasztörizáljuk) , majd gyorsan visszahűtjük 5°c-ra, leszűrjük és legalább 24 óráig ezen a hőfokon pihentetjük. A pihentetés fontos és elengedhetetlen része a fagylaltalap készítésének. Tökéletesen oldódnak az összetevők, megdagadnak a kötőanyagok, megkötik a szabad vizet, így egy selymes, homogén alap jön létre. Fagylaltgépben fagyasszuk.

Észrevételek:
- A 1,5 kg rebarbarából tisztítás után kb.1 kg marad
- Ha másnapra is tartogatjuk, akkor a kosárkákat rögtön sütés után vékonyan kenjük be forró barack lekvárral vagy tojássárgájával és hintsük meg vékonyan porcukorral, így nem fogja szétáztatni a töltelék (ha csak nem ez a cél).
-Érdemes még nyersen megkóstolni a rebarbarát,(egy hétre összehúzza a szánkat, esetleg mást is)csak azért, hogy megtapasztalhassuk azt a átalakulást, átlényegülést, amin átmegy.

2 megjegyzés:

  1. Vicces! Az előző ajánlatomban én is ezt adtam, még a recept is majdnem stimmel! :)

    VálaszTörlés
  2. Sokat kerestem blogon, hogy hol lehet írni véleményt az étteremről, de nem találtam. Múlt héten voltunk az étteremben, ahová nagy várakozásokkal érkeztem. Sajnos ez kicsit túlzónak bizonyult és vegyes érzésekkel távoztam. Késő délután voltunk és az étterem előtt nagy tábla a napi menüvel, ami nagyon elnyerte tetszésemet. Az étlapon is megemlítették (sehol utalás, hogy az csak délben van) gondoltam akkor azt rendelek. A pincér mosolyogva közli, hogy az csak ebédre volt és hamar el is fogyott. És akkor miért nem lehet bevenni a táblát? Vagy letörölni? Vagy kiírni, hogy csak 12.00-14.00-ig? Ezek után az étlapot tovább böngésztem, háromféle halat találtam, aminek után az volt írva, hogy további halételekről érdeklődjön. Érdeklődtem, de semmi nem volt. Ezek után rendeltem egy grillezett fogast citrusos rizottóval. A hal önmagában sótlan volt, de a citrusos rizottóval együtt kimondottan harmonikus ízvilága volt. A kiszolgálás kimondottan jó volt és a grillezett gomolyában sem találtam semmi kivetni valót. Látszik, hogy igényes a hely, kár, hogy kevés a vendég és jobban odafigyelhetnének a részletekre.

    VálaszTörlés